Výstava a její e-katalog byly realizovány díky finanční podpoře Ministerstva kultury v rámci institucionálního financování na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace Slezské zemské muzeum (DKRVO, MK000100595).
Autor výstavy: prof. PhDr. Pavel Šopák, Ph.D.
Sazba katalogu: Aleš Orlík.
Instalace: Věra Martínková, Jan Strnadel.
Místo konání: Knihovna Slezského zemského muzea (od 1. 9. 2025 do 3. 12. 2025), Historická výstavní budova (od 4. 12. 2025 do 1. 2. 2026).
Jak se naučit architektuře? Učení (se) architektuře obsahovalo od nepaměti kombinaci praktických dovedností a teoretických znalostí; propojovalo znalosti matematiky a geometrie (mnohem později stavební fyziky a statiky) s praktickými zkušenostmi spojenými s procesem stavění, počínaje výběrem pozemku přes založení stavby, realizaci přípravných prací, budování nadzemních vertikálních a horizontálních konstrukcí z různých materiálů, až po úpravu povrchů a finalizaci stavebního díla. Současně ale od nepaměti platilo, že zkušenosti se odvozují ze znalostí tradic, z vědomostí o dějinách stavění, jak je lze získat studiem staveb předešlých kulturních epoch: tato díla se před adeptem architektury vyjevují jako exempla určité kulturní tradice, jež je třeba studovat a opakovaně prohlížet, pokoušet se je zachytit v kresbách a diskutovat o nich. Moderní media umožňující multiplikaci textů a obrazů, tj. knihtisk ve spojitosti s technikami grafické reprodukce kresby objektu nebo artefaktu (mědirytina, ocelorytina, litografie) a od druhé poloviny 19. století také fotografie, fixují poznání a otevírají možnosti dalším adeptům získat informace o stavbách minulých epoch a vzdálených míst.
Výstava ve Slezském zemském muzeu prezentuje divákovi téma padesáti dvěma exponáty: knihami, časopisy, tisky a fotografiemi, které ukazují, jak se v během staletí měnily formy a obsahy toho, co se architekt musel naučit, aby bych vskutku úspěšný.
___
Lekce architektury. Katalog k výstavě uspořádané Slezským zemským muzeem v Opavě v září až prosinci 2025.
Recenzovali: Ing. arch. Petr Stanjura, Mgr. Lukáš Bártl, Ph.D.


















